PREGUNTAS A ERNST JÖRGENSEN

Desde la década de los 90, han sido muchas las preguntas que los fans han realizado a un experto en Elvis como Ernst Jörgensen. Por medio de estas preguntas expresadas a través de varios medios, especialmente la revista "ELVIS THE MAN AND THE MUSIC" que desde 1993 tuvo una sección llamada "The Facts" donde Ernst Jörgensen respondía a preguntas de los lectores, se fueron conociendo numerosos datos e informaciones relevantes. A finales de 2001 se suprimió esta sección debido a un cambio de estrategia de la compañía BMG y de otras razones. Internet, por ejemplo, es algo bueno, pero a veces los comentarios en los foros, de personas que no saben de lo que hablan, o críticas irracionales, hacen que la comunicación se haga muy difícil. Más o menos eso, explicaba el propio Jörgensen en la última entrega de la sección mencionada antes.

Muchos datos técnicos e informaciones han sido conocidas a través de los años. Por supuesto con el advenimiento de internet, entrevistas con Ernst Jörgensen han sido publicadas.

Año 2000..http://www.worldwideelvis.com/ERNST_.SHTML Hubo una previa entrevista en este sitio web en 1998 http://www.worldwideelvis.com/inter_.shtml

AÑO 2001-2002. ASK ERNST (4 partes)http://www.elvis-collectors.com/askernst_index.html

AÑO 2006. Algunas intervenciones en el chat de "Elvis Insider" fueron transcritas aquí http://www.elvis-collectors.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=21078

Varias entrevistas más entre 2001 y 2009 se pueden encontrar en http://www.elvis.com.au/presley/interview_ernst_jorgensen.shtml

Más entrevistas entre 2002-2010 en http://www.elvisinfonet.com/interview_ernst_the_complete_masters.html

Entrevista realizada por Ken Sharp en 2002. http://www.popentertainment.com/jorgensen.htm

Elvis Collectors Brasil le entrevistó en 2007 http://www.elvisbrasil.com.br/epbrasil/ernstinterview.htm
También resulta curioso mirando atrás, observar las preguntas y respuestas de entonces, y ofrecer ahora cierta actualización. En el año 2000, la revista Elvis Memories publicó una sección titulada:

Las cuestiones planteadas a continuación fueron realizadas en el año 2001, y publicadas en la revista ELVIS MEMORIES nº 47.

----------

¿LIBRETOS EN FTD?

En un principio, los primeros lanzamientos en el sello FTD creado en 1999, no contenían libretos con información. Al ser preguntado Ernst Jörsensen al respecto, esta fue su respuesta entonces:

¿Porqué no hay libreto con los lanzamientos de Follow That Dream?«La serie FTD está pensada para el coleccionista serio. Asumimos que todos los consumidores de este producto tienen ya todos los lanzamientos regulares de BMG/RCA que también incluye detallada información sobre las grabaciones, y tal vez los libros de sesiones de Joe Tunzi, o el mio propio. El sello FTD está basado en un bajo presupuesto, y es una cuestión de mantener los costes al mínimo. Incluyendo el libreto costaría mas. Hemos dado prioridad a la música.» 

 NOTA: Desde el año 1999 a 2003, ningúna edición en FTD incluyó libreto, y todos los CD eran editados en digipack simple en dos paneles por regla general. El primer libreto en un lanzamiento FTD apareció con FUN IN ACAPULCO en el año 2003. Desde entonces, las ediciones en digipack de 7" en tres paneles desplegables que se inauguran con este lanzamiento, incluyen siempre un libreto con fotos e información. Los lanzamientos en CD normal, no incluyen libretos.




                                                ¿OUR MEMORIES OF ELVIS EN FTD?

La edición de los dos LPs originales OUR MEMORIES OF ELVIS, no fue considerada en un principio en el sello FTD, como explicó Ernst Jörgensen en su día:

¿Considera editar los dos LPs Our Memories Of Elvis como un 2 en 1 en algún lanzamiento Follow That Dream?«Personalmente no estoy convencido de que halla mercado para esto, después de todo, no hay nada inédito en esos discos, y adicionalmente no sirven como propósito histórico, ya que todas las pistas nunca sonaron así, cuando Elvis grababa. No hemos descartado su edición definitiva, pero en este momento hay otras prioridades.»
 NOTA: Los dos volúmenes de OUR MEMORIES OF ELVIS fueron editados finalmente en 2012, añadiendo además un tercer volumen. Todo en una edición digipack en tamaño 7"




NÚMEROS DE MATRIZ
Desde 1998, hemos obtenido un gran número de CD de Elvis con aún mas pistas “nuevas”, como outtakes y material nunca antes publicado como Burbank ‘68. Mi pregunta es: Me pierdo un monton de números de matriz que van con ellas. He estado coleccionando información acerca de sus sesiones desde entonces. Así que ahora que tenemos la serie del sello  “Follow That Dream”, hay un montón de información perdida.  Ok. Cuando tienes una lista de números de matriz, como los que tengo yo, puedes intuir algunos de ellos. Aún así, hay muchos mas, así que Ernst por favor, revela los que faltan.
 «Los números de Matriz fueron originalmente dados sólo para grabaciones elegidas para editar. Esto no significa que haya excepciones, sólo una idea general. En general, RCA no está ofreciendo los números de Matriz nunca mas, aunque yo lo sigo haciendo para los lanzamientos RCA. Sin embargo, no damos los números para el material de mesa de sonido(soundboard). En relación a BURBNK 68, algunas interpretaciones históricamente usaron los mismos números de matriz.»




FADED LOVE EN DIRECTO


 ¿qué ocurrió con el lanzamiento FTD que iba a salir con “Faded Love”(en vivo) en el?. ¿Hay algún material grabado de mesa de sonido de Lake Tahoe 1971 o Las Vegas?. Me encantan los lanzamientos FTD. Los he comprado todos, y espero cada uno con impaciencia. Enhorabuena a BMG y a ti por el gran trabajo. (Desde USA) «El show con FADED LOVE será editado, sin embargo no se exactamente cuando, ya que sólo planeamos con unos pocos meses de anticipo con el fin de ser flexible a las demandas de RCA. En general tenemos muy pocos soundboards de 1969-1973, y un montón de 1974-1977, aunque muchos de este periodo también están perdidos.» NOTA: Este concierto se editó finalmente en 2003, titulado TAKIN' TAHOE TONIGHT.

ELVIS ON TOUR

Me gustaria conocer los planes para la caja ELVIS ON TOUR, la continuación del set That’s The Way It Is. Podremos conseguir un concierto completo de 1972?¿qué nos dice sobre esto? «Esperamos oir de TURNER sobre sus planes, y me gustaría, de manera ideal ligarme en sus actividades, principalmente para obtener el máximo efecto publicitario. TURNER, sigue considerando como quieren tratar a ELVIS ON TOUR. Eventualmente, editaremos algo sobre la película.»

  NOTA: En el sello FTD se han editado ELVIS ON TOUR - THE REHEARSALS en 2004. Previamente en el año 2003, apareció en el sello RCA/BMG dentro de la caja CLOSE UP el concierto completo grabado en San Antonio para la película Elvis On Tour. 







POLK SALAD ANNIE CON TRAMPA
Referente al show del 12/08/70 MS, en el triple CD 30 anniversario editado en el año 2000, la versión de “Polk Salad Annie” de este show, fue usada en la versión original y especial, en los créditos de la película. En la introducción de Jerry Scheff, Elvis dice “What you lookin at”(que estas mirando), pero no se escucha en la edición del CD. ¿Fue quitado? Si es así, ¿por qué?, o estamos equivocados acerca de la versión editada y usada en el film?(Canada)
 «Bien adivinado. En la  cinta del show que tiene RCA falta la introducción de POLK SALAD ANNIE, por lo que tuvimos que usar los primeros fragmentos de otro show. Un poco de trampa, estoy de acuerdo, pero mejor es que editarla sin la introducción.»



MAKE THE WORLD GO AWAY
De acuerdo al libro, “A Life In Music”, el master de “Make The World Go Away”(ZPA4-1620), es una combinación de la toma 3, y parte del final de la toma 1. También se describe en el apéndice que la toma alternativa 2 de esta canción, puede encontrarse en el album “Welcome To My World”. ¿cómo puede ser una toma alternavia si tiene toda la instrumentación añadida en ella(overdubs)? Guau!!. Después de indagar y tratar de encontrar una copia de Welcome To My World (no lo he puesto en años), y comenzando a comparar con otras tomas, dos cosas están claras: 1ºYo estaba equivocado (nada nuevo)2º. La resolución de esto, crea otro misterio. La versión del album Welcome To My World, es realmente una versión remezclada(remixed), de la toma master(take 3). Sin embargo, el ingeniero que la mezcló, olvidó que un nuevo final fue grabado(Work Part 1), y reemplazado el final de la toma 3 en el master original. Cuando examiné la sesión completa de esta canción, lo siguiente apareció: Take 1 - incompleta Take 2 - No está en la cinta. Sólo  la anotación y las palabras “good James”(James Bién). Algo fue sacado fuera.Take 3 –no está en la cinta. Sólo la anotación y Felton aplaudiendo la toma. Esto es natural, teniendo en cuenta que la toma 3 es el master, y el final trabajado aparte está en la cinta junto a todos los masters. El problema aquí es que hemos corregido un error, y creado otra pregunta. ¿qué ocurrió a la toma 2 de Make The World go Away?. Esto es lo que yo considero una importante pregunta. Seréis los primeros en saberlo si hallo la respuesta.»

 ¿CBS SPECIAL 1977 EN FTD?

¿Considerará el sello Follow That Dream, hacer un CD-Libro del concierto CBS 1977? Es obvio que el público general probablemente no apoyaria este lanzamiento, pero estoy hablando definitivamente de la minoría silenciosa!. Se que el fan mas exigente exige esto de EPE o RCA para un lanzamiento genérico. ¿Podría esto considerarse? «Trabajamos muy estrechamente ligados con EPE, y debido a que ellos decidieron no poner Elvis In Concert en el mercado, hemos tenido que apoyar eso. Estoy de acuerdo que FTD podría ser una opción para un lanzamiento aquí, pero no tenemos fotos de los dos shows, y no se si EPE las tiene.»
   NOTA: Proyecto sin realizar al redactar esta nota en 2014


¿DVD AUDIO?
Gracias por tomar de tu tiempo con nosotros los fans. Aquí hay una pequeña pregunta mia. ¿cuándo producirá BMG DVD-Audio o similar con material de Elvis? Me muero de ganas de oir su música en alta resolución.
PD. Live In Las Vegas fue seguramente un ganador, gran mezcla de las canciones de Febrero-70. (Suecia) «Decisiones como esta están fuera de mi control. Es un tema de política de empresa. El problema aquí es que el mejorar la calidad a esos niveles, puede revelar mas fallos y ruido que mejorar el sonido. Recuerda que las cintas de Elvis fueron grabadas de acuerdo a una técnica de acuerdo con la época, nada de tecnología digital.»
    NOTA: Sólo conozco hasta la fecha 

Elv1s 30 #1 Hits editado en DVD audio en 2002 por BMG.




¿DVD VIDEO EN FTD?

Ya que la serie FTD ha sido tan éxitosa hasta ahora, ¿podría ser posible para FTD(con Turner/EPE), la edición de material inédito de Elvis en DVD-Video en un futuro, para los fans? (Holanda) «Es posible, pero financieramente puede ser muy difícil, ya que trabajar con imágenes es mas costoso que sólo trabajar con Audio.»
 NOTA: Proyecto sin realizar al redactar esta nota en 2014



                                           ¿BANDAS SONORAS DE PELÍCULAS EN FTD?
Con respecto a las canciones de bandas sonoras de películas. ¿ha considerado en algún punto del futuro, un lanzamiento en el sello del coleccionista, conteniendo las versiones completas de algunas canciones, tales como  'I've got to find my baby', los diferentes arreglos en  'The bullfighter was a Lady' y la versión mas lenta de 'King of the whole wide world' , etc?  Todos sabemos que sus canciones de películas no están consideradas en manera alguna como su mejor trabajo, pero con todo, debe haber suficiente material aún de sus mejores bandas sonoras, para un interesante y coleccionable lanzamiento. Sigue el buen trabajo. (Inglaterra)
 «Definitivamente si. Algún material saldrá en Noviembre en SILVER SCREEN STEREO.»

NOTA: SILVER SCREEN STEREO fue editado en 2001. Dos años más tarde el sello FTD comenzó a editar albumes originales de bandas sonoras de Elvis, comenzando con FUN IN ACAPULCO. En Muchos casos estos discos contienen material alternativo e inédito.



                                             ELVIS CALENTANDO EN EL ESTUDIO

Primero de todo, gracias por tu gran trabajo a lo largo de estos años en los lanzamientos de Elvis, cualquier pregunta, como siempre se ha dicho que las sesiones de Elvis fueron iniciadas con un calentamiento cantando gospels, jam sessions, etc, ¿fueron grabadas por los estudios, aún mientras conseguían ajustar los niveles de sonido, etc?. Parece tener sentido para mi, y serían un genial lanzamiento FTD. «No tenemos nada no editado como eso. Cualquier cosa que hemos tenido, lo hemos editado.»

 "MEMORIES" en STEREO


¿Oiremos alguna vez la versión completa, master stereo de “Memories”, que podemos oir al final de la película On Tour? Hasta la fecha, las únicas versiones editadas de esta canción en CD, son terriblemente cortas (This Is Elvis, Great Perfomances), o desagradables aplausos doblados en una pista mono (Memories, ‘68 TV Special) (Ohio) «La cinta  fue quitada de RCA hace muchos años. Creo que podremos hallarla, aunque no lo sabré hasta dentro de un mes. »

NOTA: ¿LA ENCONTRÓ?



¿CRITERIO PARA EDITAR EN FTD?

He sido fan de Elvis desde hace mas de 25 años. Antes de preguntar a Ernst, me gustaría felicitarle por su fantástico trabajo en el sello FTD, me encantan todos, tengo cada uno de ellos. Se que cada fan quiere un diferente tipo de lanzamiento, mi pregunta es un asunto delicado. ¿cómo decide usted que material editar en cada CD del sello FTD, cuando tiene varias opciones, desde conciertos de la mesa de sonido, a tomas alternativas de estudio, sesiones de ensayos. ¿qué inicia o determina su decisión a la hora de elegir en este asunto tan delicado? (Canada)
 «Tratamos de cubrir tantos temas como nos sea posible. Algunas veces nos retraemos a la hora de editar cierto material, porque confiamos que será posible encontrar mas material. Mezclamos los lanzamientos, así la mayor parte de los fans, obtendrán lo que esperan en cada año, aunque por supuesto, eso significa que algunos lanzamientos tendrán menos encanto para algunos fans.»



CINTAS DESTRUIDAS EN 1959

Con respecto a la infame saga de cintas destruidas en 1959, ¿es posible que lo único que se destruyeran fueran las cajas de las cintas, y las cintas fuera vueltas a usar? ¿Es posible que estas cintas no fueran “limpiadas” sino sólo grabadas encima, y tal vez la mitad de una cinta, pueda contener algunas preciosas tomas alternativas de Elvis? ¿Merecería la pena, el chequear todas las cintas grabads en 1959, tal vez buscando en la de artistas menos conocidos primero, así como los grandes, tal vez se encontrarian nuevas cintas. Perdon por la pregunta tan larga. (Inglaterra) «Brillante forma de pensar. Esto por supuesto sobre la historia detrás de las outtakes sobrevivientes de las sesiones del 10-11 de Enero y Abril de 1956. Sin embargo en 1959, el coste de las cintas no era un gran problema. Además, las cintas estuvieron fuera, en Indianápolis, donde no había estudio, y aún peor, conozco a un hombre que trabajó allí, que confirma que las cintas fueron realmente destruidas. Una historia muy triste, pero no fuera de lo común.» 

 DUETOS ELVIS-ANN MARGRET

RCA celebra su 100º aniversario con una serie de CD. Uno está dedicado a Elvis, y otro a Ann Margret. En este último CD, podemos encontrar dos versiones de los duetos de ella y Elvis. La versión de “The Lady Loves Me”, tiene una indicación de “Take 9” (sabemos que el master es la toma 10), sin embargo no hay anotación de la canción “You’re The Boss”, y es una versión alternativa. Me gustaría saber el número de la toma, y porque las tomas suenan tan limpias y tan bien. (Alemania) «No he oído todavía el CD. El productor ha debido coger el material de las cintas de las sesiones, y sin permiso sólo usó las tomas distintas. La razón de porque suenan tan bien, es que recientemente he adquirido las cintas originales de 3 pistas de las dos canciones, y estoy realmente disgustado de este abuso. Esto debería haber salido en un CD de Elvis, y no ser usado para forzar a los coleccionistas de Elvis a comprar un CD de Ann Margret que pueden no querer. Mas información en breve.»




CRÍTICAS INFUNDADAS

En su opinión ¿cuál es la razón de que tantos fans de Elvis en todo el mundo, estén cada vez mas disgustados con lo que está haciendo con el legado de Elvis? Me refiero a las últimas críticas sobre los lanzamientos FTD y los lanzamientos regulares BMG, como la última “escapada”, quiero decir, lanzamiento, “Live In Las Vegas”. (Alemania) Creo que los fans de Elvis cada vez esperan mas y mas, conforme los años pasan. Recuerda como de excitados nos sentimos todos cuando se editó A LEGENDARY PERFORMER VOL.1? Pocas outtakes, casi todo, masters, y estabamos en el cielo. Yo pongo en cuestión el término “Muchos”, cuando al menos los lanzamientos fTD siguen vendiendose, a pesar de las cartas de enfado, y a veces pobres críticas. Nosotros definitivamente cerraríamos el sello FTD, si percibimos que a la gente no le gusta el material, la idea, o la forma en que lo llevamos. Sin embargo, justo ahora, es lo contrario. En general, creo que la gente que no están  satisfechas suelen ser rápidas en escribir las quejas. La gente feliz, sólo escucha la música, y disfruta de ella. He estudiado las críticas, y entiendo completamente algunas de ellas, sin embargo, encontrarás a veces críticas  tan estúpidas que no merecen siquiera una respuesta.»


¿CAMBIAR EL DISEÑO EN FTD?

¿cuándo van a hacer cambios en el diseño de los lanzamientos FTD? Quiero decir que el diseño y la presentación son mediocres en comparación con el material que hay en los CD. Por favor, haga algo respecto al diseño, y creo que hay mas gente que piensa así...al menos estos lanzamientos son específicos para los fans. Así que veamos que es para los fans. (Holanda) «Follow That Dream Records se ha cerrado a la solución digi-pack que hemos usado desde el inicio. Se eligió esto par distinguirlo de los otros lanzamientos RCA. Tratamos de hacerlo lo mejor posible para hacer variados los diseños, pero es difícil complacer a todo el mundo. No eres muy específico con lo que no estás satisfecho, pero si tu crítica tiene que ver con que “no tiene suficientes páginas”, tengo que decir que es una cuestión doble, por un lado financiera, y por otro lado una cuestión de tiempo disponible.»





FALSAS HISTORIAS

¿Porque no somos mas abiertos acerca de lo que tiene RCA en sus archivos? Muchos de vosotros recordarán que no fue siempre así. Sin embargo, después de que habláramos claramente acerca de las cintas que faltaban, comenzamos a recibir llamadas de un pequeño grupo de fans que “sabían”, donde se encontraban varias cintas. Pasamos un montón de tiempo, discutiendo con estas personas, comprobando la información a través de interminables y carísimas llamadas telefónicas, y algunos viajes. No fue nada mas que una enorme perdida de tiempo. Un fan continúa llamandome acerca de las outtakes perdidas de las sesiones de ELVIS IS BACK, clamando que el sabe donde se encuentran. Pero que no podía decírmelo. Continuó volviendo sobre el tema durante mas de un año. En algún momento durante ese periodo, realmente encontré esas cintas y las adquirí para RCA. No dije nada a ese informado fan sobre el asunto de mi descubrimiento, y el continuó diciendo que sabía donde estaban aún después de tenerlas nosotros en los archivos. Algunos de vosotros recordaréis historias acerca de cintas SUN, o outtakes de Hound Dog, o descubrimientos en los archivos de Hall Wallis-¿qué ocurrió? Sólo una cosa– Algunas personas crearon estas historias basadas en suposiciones acerca de lo que RCA tenía, y básicamente trataron de quedarse con todos nosotros. La ironía se multiplica cuando algunos de estos fans se elogían a si mismos por lo que han hecho por el mundo Elvis.




CALIDAD DE SONIDO DE LAS GRABACIONES SOUNDBOARD

¿Porqué algunas mezclas suenan tan pobres? Primero de todo. Las personas que comienzan a quejarse acerca de las mezclas pobres en los soundboards han perdido el norte completamente. Tu no puedes mezclar una grabación de la mesa de sonido tal como están 1 pista(mono) o 2 pistas(stereo). Es cierto que puedes reducir el siseo de fondo, pero a mas siseo que desaparece mas de la grabación original desaparece también. No hay una maquina milagrosa para esto, pero si eres bueno puedes definitivamente mejorar el material(como en la caja LIVE IN LAS VEGAS). Sin embargo he estado leyendo material donde fans aplauden piratas que tienen tanta reducción del ruido de fondo que casi suenan planos y sin vida –Eso es mala ingeniería de sonido. Un ejemplo específico. ¿por qué tanto siseo en UNTIL IT’s TIME FOR YOU TO GO en 6363 SUNSET. Y esto no fue realmente una sesión de grabación, las cosas no fueron realizadascon el mismo cuidado y técnica que lo normal. El problema aquí es que todo el siseo está en la parte de la pista vocal de Elvis—básicamente porque su parte vocal fue grabada a un nivel muy bajo. Si quitas el siseo, la voz de Elvis queda totalmente sin vida. Admito que si hubiéramos tenido un mayor presupuesto, podríamos posiblemente haber mejorado esto mas de lo que hicimos—Sin embargo tales presupuestos no están disponibles en el sello FTD. Algunos fans han estado diciendo que no somos buenos en las mezclas. Creo que es un poco rudo, ya que ninguno de estos individuos han oído nunca las cintas originales, así que sería mejor no hablar sin tener ningún conocimiento del tema. Además, la calidad de las grabaciones de Elvis, cambiaron desde 1969 en adelante, donde el productor podía reparar errores, doblar y cambiar cosas. Por ejemplo, en 1971, en Nashville, Elvis fue precipitado en  las sesiones de grabación debido a  que el ingeniero tenía poco tiempo para ajustarlo todo, y a menudo tenían que hacer correcciones en instrumentos individuales al tiempo que las tomas iban sucediéndose.
 NOTAS DE INFORMACIÓN EN LOS FTD

¿por qué no hay notas de información extensas en el diseño de los FTD? Como he dicho antes, la economía juega un papel importante aquí. Sin embargo ese no es el único asunto. El sello FTD está dirigido al coleccionista serio que se supone debe tener básicamente todo lo que de Elvis se ha editado en  CD normal de  RCA. Encontrarás en esos lanzamientos RCA que nos enfocamos hacia la música, y que sólo añadimos aquello que no conocemos ya (principalmente números de tomas), no tienes que tener los libros de Joe Tunzi o mis libros sobre las sesiones de grabación, para obtener la información apropiada.
 
                                                    ¿PRECIOS CAROS EN LOS FTD?

¿por qué son tan caros los CD de FollowThat Dream? No se porque la gente piensa eso. Cuestan lo mismo que cualquier otro CD nuevo, cobramos lo mismo que las compañías discográficas cobran a sus vendedores.


CANCELACIÓN DE LA SERIE ESSENTIAL ELVIS

Tenemos ahora los lanzamientos FTD, pero BMG ha cancelado la serie Essential Elvis. ¿qué debemos esperar en adelante para el mercado comercial, sólo compactos del tipo “lo mejor de...”. ¿qué podemos esperar de 2002 a 2005? Obviamente tendremos algo grande para el 2002-2005, pero como es habitual, no daremos información específica con tanta antelación. La serie essential no es ya rentable para RCA.
 PROMOCIÓN DE ELVIS
Con 75.000 copias vendidas del CD Greatest Hits, en Dinamarca, ha llegado al nº 1 en listas. Todo esto ocurrió gracias a una gran campaña de promoción. ¿Podría esto ocurrir para un lanzamiento no del tipo “lo mejor de...” No
NUEVAS CERTIFICACIONES
Graceland anunció que este próximo mes de Agosto presentará con un montón de metal para la sala de racketball. ¿cuántos, de que paises, y que títulos? No se eso. Creo que presentaremos algo en Agosto de 2002, pero seguimos trabajando en el proceso actual de certificaciones.



IMPRESIONADOS CON LA SERIE FTD
Tenemos que decir que estamos realmente impresionados con la serie FTD. ¿Cuantos artistas tienen un sello discofráfico como este? Tiene alguna idea sobre el contenido del vol.12, y cual es el futuro del sello? ¿Mas libros, o tal vez video / DVD? Cualquier cosa es posible. Tratamos de variar los lanzamientos tanto como podemos, lo que significa que el lanzamiento de octubre no va a ser una grabación en vivo bién de soundboard o de RCA. Eso significa, material de estudio, supongo.


¿ELVIS ON TOUR EN DVD?
¿Alguna idea de si conseguiremos una nueva versión de Elvis On Tour en DVD?, y si es así, podría ser seguido por un lanzamiento en CD? En este momento todo el mundo está mirando como funciona That’s The Way It Is. Es negocio, y será hecho si tiene sentido.
 NOTA: Elvis On Tour no editada en DVD hasta 9 años después de esta pregunta. (2010)




                                       REEDICIÓN DE "THE ALTERNATE ALOHA"
The Alternate Aloha está descatalogado. ¿Alguna posibilidad de una versión remasterizada de este show? Se rumorea de que RCA grabó algunos ensayos. ¿Es cierto? Hay tantos rumores locos, pero NO grabamos los ensayos, y este show no está considerado para su reedición por RCA, no se si EPE...
 NOTA: Definitivamente EPE en conjunción con BMG editó en DVD THE ALTERNATE ALOHA en 2004. En pirata si han aparecido algunas versiones reeditadas del show en CD.





Ghost Riders In The Sky
Ghost Riders In The Sky tiene la parte vocal de Elvis en gran calidad de sonido. ¿cómo lo consiguió? Fue una cuestión de poner dos cintas reproduciendose juntas. La versión instrumental de 3 pistas y una cinta con sonido mono bastante pobre donde Elvis es audible.



 ¿MUERTE DE LOS PIRATAS?

¿Ha observado algún cambio en el mundo Elvis desde que BMG “mató” los piratas? Bueno, sigo viendo muchos piratas alrededor. BMG y Follow That Dream nunca satisfacen a aquellos que lo quieren todo.


                                             CONFERENCIA DE PRENSA DE 1969
¿Por casualidad tiene BMG cintas de la conferencia de prensa de 1969? No.


 CONCIERTO EN PHOENIX 1970 FILMACIÓN MGM
¿Filmó MGM el concierto de Phoenix(1970) sin sonido?
 Si, y sólo filmaron unas pequeñas porciones del show que necesitaba para la edición final.


CAJAS SOLD OUT Y LIVE IN LAS VEGAS
¿qué es lo mas fuerte y que es lo mas débil de la caja Sold Out-Live In Las Vegas? Creo que esto varia de persona a persona. Muchos han pedido un concierto completo de 1969, y lo están obteniendo. Desde el punto de vista de las rarezas, creo que las grabaciones de mesa de sonido incluidas en el disco 4, son batante fascinantes, probando que Elvis no estaba acabado en 1975, como muchos medios de comunicación nos quieren hacer creer.



LIBRO
¿Algún libro nuevo de su parte? Absolutamente no. Un dia me gustaría hacer un libro sobre 1954-55, pero no en solitario. 
 NOTA: Definitivamente este deseo se concretó con el libro A BOY FROM TUPELO editado por FTD en 2012.




                                                                 GRABACIONES CASERAS

¿Es la cinta de Linda Thompson, la única grabación casera de los 70? Es la única que conozco, excepto lo que Shaun Nielsen tiene.



                                                                      ¿CRAZY ARMS?
¿Alguna noticia sobre Crazy Arms? ¿Sigue encontrando nuevas cintas? La persona que tiene esto, nunca me la ha dado a escuchar desafortunadamente.

                                                             ¿last train to Memphis?
¿Está involucrado en la producción de la película “Last Train To Memphis”?   
No.

 ¿DUETOS?
¿Creo que alguna vez tendremos la oportunidad de obtener un producto tipo “duetos” como el que produjo Frank Sinatra? Creo que algo altamente comercial y artisticamente satisfactorio puede ser hecho sobre esto, pero seguramente sería muy caro y complicado. Pero nunca digas nunca 
  NOTA: Definitivamente RCA editó en 2008 un album titulado ELVIS CHRISTMAS DUETS. Además su hija Lisa Marie ha grabado algunos, como "Don't Cry Daddy" (1997), "In The Ghetto" (2007), "I Love You Because"(2012)



Ask Ernst Part 2

1- First off I'd like to say that you and BMG are doing an excellent job on the FTD releases. It is great so much unreleased material is being released for Elvis collectors and fans.
My question stems from one of the FTD releases. In the "That's the Way it Was" FTD book / CD release, there is a picture of the 16 track master tape box for the Aug 10, 1970 on-stage rehearsal. Each track is noted as being incomplete as indicated that tape was started late. The fantastic rehearsal version of "You've Lost That Loving Feeling," that was originally released on the 1980 Silver Box, is included on this new TTWIW CD. Is the beginning spliced on from another recording if in deed this track is incomplete? Would this also be the case with the version of "Sweet Caroline", that is from this same rehearsal, that was released on the 1980 Silver Box?+++ "Loving Feeling" is spliced, "Caroline" is not - some only start seconds late.
Also I think many fans would love to hear this entire rehearsal, even with certain tracks being incomplete. Some selections have been released on bootleg ("Polk A Little Sock Salad" is incredibly entertaining), would BMG consider this entire rehearsal for release on the FTD label?... as it would sound fabulous mixed down from the 16 track master tape.
(Ernie Boyes,Coatesville,PA.)
+++ Possible, but I think we all need a little rest from TTWII

2- Joe Tunzi came out into the open telling he had the new Years Eve show. I guess this means he wants to make some kind of "official" deal for a release. Otherwise this tape would have found it's way into the import scene I guess. Would it be an idea to release this tape, either on FTD or on the big label depending the actual quality, as the start of the Elvis 2002 25th celebration year? After all it is a New Years Eve show, so around January 8th would be a nice idea.
(From Kees)+++ Joe has not approached us with this tape. Joe also claims to have other unreleased stuff that we don't have. It's of course every collectors right to keep their treasurer to themselves - in most cases they have paid dearly for them. Another thing is that Joe does NOT claim that this is a soundboard in his Dowling site interview.

3- There is some conflicting information regarding take numbers on a few songs featured on the the "Essential 70's masters" and "Platinum" box sets when comparing the liner notes to the same information in "A life in music". Which information is correct?
70's Masters A LIFE IN MUSIC
MT 14 "Seeing is believing" (APA4-1280) MT 12
+++ Master is 14
MT 5 "It's a matter of time" (BPA3-1260) MT 3
+++Felton slates the master as take 3, but wrote that it's take 5. We are not quite sure.
Platinum A LIFE IN MUSIC
AT6 (MT is11) "The sound of your cry" (ZPA4-1596) AT 3+++ Master is take 11
AT2 (MT is4) "For the good times" (BPA3-1150) AT 3+++ Master is take 4
[In other words is "A life in music" The authoritative source here???]
(From Wolfgang Pesch,California)
+++ I didn't check what came from what here, but there's unfortunately always annoying little mistakes in anything done by humans. Sometimes we also get new information about the material - most often when we acquire missing tapes.

4- When BMG did the upgrades on the 70's albums, some albums were left out (Raised on rock, Today) along with some great songs. As per your book, it's my understanding that in the early seventies during some sessions Elvis recorded several folk songs that were later placed in several albums, instead of making one great folk album. I'm talking about songs like Early morning rain, Don't think twice, until it's time for you to go, etc. all these were omitted by BMG in their reissues. I feel that all these songs could have been compiled in a single disc, just as it was done with the burning love album. My question is, what are the chances that BMG will release the great folk album that Elvis was aiming for?
(From Chris Bell)+++ It's been discussed, but the general feeling is that the album is not strong enough commercially - a shame, because I kinda like it.

5- I�m a 33 year old fan from Sweden. I am somewhat annoyed over that it seems hard to make a record where the songs are in chronological order on the whole disc!! Why is that so hard? It�s always a mix. Maybe you can think of this for the upcoming FTD? Some info or a booklet would also have been nice on the FTD CD's. After all they are full price CD's. So why make them so cheap? But I guess that is the cheapest way for BMG.+++ I don't know what you are referring to. In many cases, the songs ARE in chronological order, however we can't have the same running order all the time. And why is the concert on the new Las Vegas box disc 2 not on disc 3? That would me more appropriate if you would have change the material on these two discs. And you should be ashamed of re-releasing old material. I�m thinking of the content on the new Las Vegas Box (disc 3) and the content on the That�s the way it is box (disc 1). And naming the last disc on the That�s the way it is box the rehearsal and then start it up with 9!! live songs. You have to be more careful on these things.
(From Roger Lindgren,Sweden)
+++ I don't see the importance of whether the discs are numbered 2 or 3. We include previously released material in order to make a historically more correct set - not only aimed at the die hard collectors.

6- The FTD-Label was made for the real (hardcore) fans (not for the masses). So why it isn�t possible to get a full length concert, instead of these cut CD�s ? Please release a Double CD in the future (and we will pay for it) instead of splitting two concerts into ONE!
(From Maurice Bauer,Germany)+++ Because the soundboard tapes are almost never complete.

7- "The Dixieland Rocks Conundrum" - On 'Fairytale' listed as May 6th Elvis says "This is the last night of the tour". On 'Can't Help Falling in Love' listed as May 7th Elvis says "We have a show here tomorrow night, so until then .." Something is not quite right ...... Has Ernst not noticed ? Were the tapes labelled wrong ? Were the original songs on The Silver Box set from May 7th after all ? Intriguing ! Thanks
(From Piers Beagley,Australia)++ As both shows were incomplete we have to edit the last part of the show. As for the Silver Box, the first two songs were from May 6, the rest from various June dates.

8- first of all, I�d like to congratulate you on doing a fantastic job - even Out in Hollywood was a great CD, no matter what some think!
QUESTION:
Do I see it correctly that the best source for high-quality rarities are the rehearsals from 1969 to 1974, and if so, has BMG worked out a way with the owners of the material to get these to the fans?
(From Christian Amari)+++ We don't know who owns them, if they exist at all. We of course all knew a handful of these, but so far it's not been possible to track down more. We will keep searching.

9- What is the likelihood that fans will ever hear a 1957 Elvis Presley concert?
(From Johnny,California)+++ Small - I have never heard one in listenable quality.

10- Mr. Jorgensen, what is the biggest surprise that you made while going though all of the Music that Elvis made. What I mean is did you come across something that you did not know he had done.
(From Mark Wengler)+++ A lot, but it's all been released by now. Examples:
This Time/ I �Can't Stop Loving You, A Hundred Years From Now, Tiger Man(75)

11- There has been a rumor that Col. Parker had 2 shows filmed ( and taped )from the January/February 70 season to convince MGM of doing a movie, that turned out to be That's the way it is. Do these tapes exist? Are these concerts recorded also? If so, can we expect something to be released in the future?
(From Steven Van Kerckhove)+++ If they did, they should be with EPE in Memphis. I don't think they are.

12- Would you please let me know, why don`t you use for the digitally re masters 24 Bit 96.000 Khz technology ? Is it your fear that the quality could be to good and that you can not come up with an upgrade all 5 Years?
(From Mathias)++ Good point. The reason is simple - RCA don't want us to do this yet. Additionally we are not sure it would help Elvis tapes much.

13- I wonder if you know which concert or song-outtakes were released on the import labels, and if you do, do you keep them in your mind, if you and RCA are considering new releases? I mean, for example, an import label brings out a concert let's say from August 20, 1970, do you know that these concerts are on the market, so you don't have to bring out that concert again, or will you do that anyway.? I hope you understand what I mean.
(From Eddy Klein Heerenbrink, Holland)+++ I know only some of them, and it's very hard to keep track of these. Somehow the bootleggers don't send RCA a lot of information.

14- Ernst, I would like to know if BMG has ever approached Red Robinson in regard to a copy of a tape he has claimed to have of the Elvis' 1957 Vancouver show? I spoke with Red Robinson a number of years ago on the phone were he indicated to me, that he did have a copy of this 1957 performance preserved in his vault. Ernst Is this something that you would believe does exist and would this be something that BMG would be interested in for release if it did exist?
I thank you for your time in advance.
(From Paul Peters, Canada)+++ We have checked through BMG Canada, and were told that Red didn't have the show after all.

15- According to your book, RCA recorded eight complete shows for That's The Way It Is. How come we have never heard anything about the last two shows recorded or gotten anything released from those two shows? There aren't even any track listings available. Do you have any future plans to release the remaining TTWII shows?
(From Zach Gillespie,USA)+++ Only 6 shows were recorded.

Click here for Ask Ernst Part 1
We decided that the best question this month came from Piers Beagley, Australia. Congratulations Piers Beagley,Australia, send us an e-mail, and you will receive a free FTD CD.!!On this section of the "For Elvis CD Collectors Only" website you can ask your questions to BMG's Ernst Jorgensen, and all fans will be invited to participate in sending questions you'd like to be asked. We will publish every month the best questions. We'd like to thank Ernst Jorgensen for his kindness and appreciated his cooperativeness with the For Elvis CD Collectors website. We are inviting the fans to send us a question for Ernst Jorgensen.
We will send a free FTD CD each month for the best question. Think about a good question...get to your keyboard and participate for making this new section a success!!!!!

Ask Ernst Part 3

1- How come you release Tucson �76 when you have material from June 21st 1977, which is as good as Tucson, but with the exception that the sound is so much better? I think that concert deserves to be put out as a FTD album, without the annoying editing and the overdubs. I know it's not one of Elvis's best concerts ;.) (though it's better than some people say), but Tucson certainly isn't either.
(From Marten Melin)+++ Tucson was released to show how Elvis was doing in the summer 76. At some stage we will look at the IN CONCERT material.
Also, will a real unedited version of Don't Think Twice, It's All Right ever see the light of day?
+++ Possibly, but it doesn't get better because it's longer
And finally, why wasn't Early Morning Rain on the 70's box set, nor on the Great Country Songs album? Is it you Ernst that doesn't like this Presley classic? Just curious...
+++ No I think it's very nice, and a live(unfortunately not complete) version is on the next FTD release. It's not really a country song, is it?? I think of it as "folk".

2-We've heard rumors that BMG have purchased upwards of 70 tapes for the upcoming anniversary in 2002. Is this true and if so can you give us an idea of what to expect on the anniversary set?
(From Peter)+++ We have purchased even more than that in the past 10 years. Some will be used on the anniversary package, but we have already used quite a lot on other releases.

3- What is the likelihood that fans will ever hear a 1957 Elvis Presley concert? Can you substantiate or dismiss some of the rumors going around about the "rarities" box set supposedly being planned for mid-2002? There are claims of unissued 1950s outtakes or live performances, 1967/68 home demos and more.
(From Johnny in California)+++ The rumor mill work overtime. Sometimes I wonder who starts all these false stories.

4 - Why wasn't the Feb 16th, '70 version of Suspicious Minds used on On Stage (the version I'm referring to was "released" on the LP bootleg box-set "Behind Closed Doors")? MANY fans consider this version the best version EVER of this song (myself included) and I was very disappointed not to see this version show up on On Stage or Live In Las Vegas. Is the version from Feb 16th lost? Perhaps you are saving it for the 25th anniversary box set (I sure hope so!)? Oh yeah, I was also wondering if the Aug 13th, '70 Dinner show will be released sometime? From the tracks I've heard, that sounded like a great show...
(From Chad Reid,USA)+++ Both are possible, although I think we have had enough August 70 for the time being!

5- In case THAT'S THE WAY IT IS SPECIAL EDITION doesn't make enough of a profit to ensure a re-edit and cd release of ELVIS ON TOUR, is there much of a chance that the recorded material from the concerts and rehearsals of ON TOUR will be released on the FTD Collector's label?
(From Rob Collett)+++ Absolutely.

6- After the success of The Beatles using a home recording of John Lennon's and constructing a "new recording", I was wondering why RCA did not taken this step when releasing Twelfth of Never a few years back or indeed on a number of other home recordings/incomplete tracks specifically, where you could have marketed this material more commercially. Is it a question of pleasing the purists or financial restrictions?
(From Andrew Rollason)+++ I don't think it's about purists, but both RCA and EPE are very cautious not to tamper with Elvis' musical heritage. Maybe One day!

7-- On the 60's boxset and all subsequent releases, the ending of the song "You don't know me" (September 1967 version) sounds different than it did on the original record. The bells are now very (too) loud and followed by quickly faded vibes which seem to play a full 4-note phrase (C - E - A - G).
On the original version, the bells are less prominent on the ending and the vibes play only two notes (C + long E with full natural resonance). Was the original ending spliced from a later take (or some workpart) ?
(From Jean-Marc,Switzerland)+++ I'm sorry that I don't have time to check this. We used the 3 track master for the 60's boxset and that's not spliced at all. I will look into this when I get a minute.

8- Despite the recent excellent BMG and FTD releases containing live recordings, 1971 remains as the only year of the 1969-1977 period of Elvis' life and career not represented by a BMG/FTD concert release. While I'm sure there are many variables that need to be considered when deciding on a new release, I'm wondering how highly the need to have every year of the 1969-1977 period represented with a live recording is in the BMG/FTD decision process and as such should it be expected that a 1971 concert will be released in the near future?
From Peter Lambourn, Australia+++ We have VERY little from 1971, but I agree that 1972 needs to be documented.

Press releases announcing the two 'soundboard' CD's (Tucson '76 and Dixieland Rocks) released by FTD thus far have both highlighted the high sound quality of these informal recordings. Therefore, due to the my understanding that no professional multi-track concert recordings were made of Elvis in 1971, does the assumed poorer sound quality of informal 'soundboard' recordings from 1971 concerts hinder their release by BMG and particularly FTD?
From Peter Lambourn, Australia+++ NO -

9- On "Revelation From The Memphis Mafia" book, Marty Laker state that Elvis did play bass on "Blue Eyes Crying In The Rain". I ask Joe Tunzi and he said he think Elvis did play instruments at Graceland Sessions, but he thinks he did play piano. I've tried to ask Marty Laker, via AEK newsgroup, but he remain silent... Can you put some light?
(From Sebastanio Cecere,Italy)+++ From the paperwork I've seen, and from listening to the outtakes, there is no evidence of Elvis playing anything - but I wasn't there.

10- I would like know your opinion of the rumors about more Chuck Berry material than "Promised Land" being recorded at STAX in December of 1973. Was there any warm up or jam session where, for example Berry-songs like "Brown Eyed Handsome Man" was recorded? Also, in the liner notes of the re-release of the Promised Land CD (or was it Rhythm & Country), it states that Elvis worked hard on W. Jennings' "We Had It All" - is any of this on tape, and if it is why is it not released?
(From Patrick Johansson)+++ I think it /almost) goes without saying, that had any material like this been put on tape, we would have released it long ago. I'm sorry. We know exactly when they worked on WE HAD IT ALL, and nothing is on the tapes (we have 3 sets of tapes from these sessions).

11- I remember often reading, that there were all kinds of technical problems (monitoring, microphones leaking etc.) in the Stax studio and in the Jungle room sessions at Graceland as well. However, listening to the upgraded Promised Land CD and the FTD Jungle Room Sessions, they sound really fantastic - better than for example He Touched Me sessions material on the Peace In the Valley gospel set. So, after all the sound on the technically problematic recordings leave Nashville stuff far behind. Can you explain?
(From Joni Huopana, Finland)+++ The 1971 Nashville stuff was a somewhat "flat" sound to them. If we can find commercial justification, we should try and re-mix some of that material.
Somehow I get the feeling that there was less effort put to improve the sound quality on the gospel set than eg. Promised Land upgrade. What I�m saying is, that if a recording made with inferior equipment can sound so fantastic, the Nashville recordings (with no such problems reported) should sound even better.
(From Joni Huopana, Finland)
+++ I don't think that the PROMISED LAND material is inferior. The recordings are brilliant. The Stax recordings that were suffering were those from July (RAISED ON ROCK).

12- I�d like to know what happened to the piano part on Let�s Forget About The Stars on the "Double Feature" release? It sounds sort of muffled when compared to the "Let�s Be Friends"-LP.
(From Hakan Norin, Sweden)+++ I have no time to check this. Iassumee that it's because there is more treble on the LP version. We don't have a multitrack tape, so we can't remix this song properly.

13-First of all, I want to thank you for taking the time to answer "THE FANS" questions on this website. And to thank you for doing such a great job with the Elvis catalog and with Follow That Dream. In my opinion it's a great time for the Elvis fan.. Anyway, on to the question. I have many but I'll start with this:
Why does the soundtrack for Viva Las Vegas sound so poor? These couldn't have come from the Master tapes. Were they? "Night Life", "Yellow Rose of Texas", and "Do The Vega" sound they were recorded in a tin room with lots of echo. When you compare the Master of "I Need Somebody To Lean On" from "Double Features" to Take 8 from "Out In Hollywood" it's like night and day. If these aren't the 1st Generation tapes, are they available? And I would think that would be a great release for the "General Public". Throw a couple of unreleased tunes on there and everyone is happy. Any chance?
(From Rob Stafford,USA)+++ Let's know what you think of the stuff on SILVER SCREEN STEREO.

14- According to the information I've read, Elvis tried to record the song Guitar Man without Jerry Reed and he wasn't satisfied with the guitar sound. He wanted that "Reed" sound and asked Felton Jarvis to contact Jerry Reed. I wonder if any of these pre-Reed takes exist and if they have been (or will) released. Thank you.
(From Alvaro,Spain)+++ I don't believe this story. But more importantly, nothing was recorded before Reed came in.

15- The master take of Anything that�s Part of You is 10. Take 1 was released on "Elvis in Nashville" and take 2 on "Long Lonely Highway". Could it be that take 8 wasaccidentallyy released on "Worldwide Gold Award Hits vol.2", although it is not mentioned in your book?
From Chris Ameri+++ On the vinyl album or t�he CD? Doesn't sound very likely.

In the same vein, could an unknown andun notifiedd alternate take of Easy Question (I think it must be take 4)exist on the "Reader�s Digest" Box Set?
From Chris Ameri+++ It could. Readers Digest had access to original tapes, as they worked in the BMG studios.

16- Ernst, My question concerns the latest FTD release CD included in the book That The Way It Was, Is the rehearsal version of Mary in the Morning from August 7th a spliced version? In the movie, Elvis laughs during the opening lines as he throws water on the members of the Memphis Mafia. However, on the Cd, Elvis sings it straight, yet some of the dialogueprecedingg it matches what is in the movie. Just something I noticed while listening to it. Otherwise the Cd and book are great - love the sessionography. Keep up the good work.
(From Michael Cavino)+++ Yes - it's edited
Click here for Ask Ernst Part 1Part 2

The sad news is that Ernst can not continue to answer all the questions anymore. Ernst told me the following:
This is going to be the last time I can do this. From now on I will only make public statements whenever RCA decides that I need to. A restructuring at RCA means that I will have to spent considerably more time on other issues, and comm�nicating with individual clus-magazines-websites is no longer possible. Eventually we will find another way of communicating with the fans.


Ask Ernst Part 4

We'd like to thank everyone who sent us questions. Unfortunately it was impossible to use them all, and have to take into considerations that Mr. Jorgensen is a very busy person too. It was very nice of him to this for our readers. We do keep the questions though as we might use them in the future.

1- Firstly thanks so -much Ernst for releasing the 1970's Elvis concerts. I enjoy them all and know you plan (at some stage) to try and release a show from each tour and Hotel Season that Elvis did.Later 1974 is quite well represented so far, are their plans to represent shows from the first half of the year as well on FTD? Also if available would you like to represent places such as Lake Tahoe in 1971,1974 and 1976? ( Geoffrey McDonnell from Australia ) ( There were many questions about FTD releasing show(s) from the January/February 1974 Vegas Season )
+++ Unfortunately we have very few LAKE TAHOE soundboards, and the tapes from Las Vegas Feb 1974 are mainly audience recordings. There are some soundboards but they all need to be corrected for various technical problems.
2- The " The Way It Was " book/CD was a very interesting project from the FTD label. ? "Elvis On Tour" for example would certainly be perfect for getting the same treatment. Is there any plans in the near future for a similar project related or not to "Elvis On Tour"?
+++ AN ELVIS ON TOUR project will probably not happen until TURNER decides to do a re-release of the movie.
3- We have received several questions related to the possibility for the FTD label to produce DVDs. This subject has been often a matter of discussion on the FECC Forum as well. Is there some kind of chance that the FTD label will be producing DVDs in the future or the costs involved for producing those makes it nearly impossible ? ( note : T.T.W.I.I., On Tour and the June 1977 materials are the ones often mentioned. )
+++ It's not very likely for two reasons. Film is very expensive to work with. But even more important is the often outrageous amounts asked by the music publishers for using their songs - an example of this is the sad decision we had to make when we cut ARE YOU LONESOME from TTWII - it's MUCH too expensive.
4- Will we ever see a CD box- set issued on FTD in the future?
+++ Yes
5- Ernst, are you sure the " Take Me To The Fair " August master as recently released on the FTD soundtrack CD is actually an alternate master? It sounds like the same take only with ukulele overdubbed onto it? ( Tony Dobb from England )
+++ Unfortunately I don't know, since no tapes of the early version exist. Tony may be correct, I just haven't had the time to check this.
6- Was the On Tour Show on " Close-Up " is something like a starting signal for more to come in the very future just like you did on the three TTWII-Shows ? ( Markus from Germany )
+++ There are no current plans, but as most people know we have 3 other concerts and some rehearsals.
7- With 80 minutes available per CD disc.. Why couldn't we get more music on the new Elvis-Close up Box set ? The previous.. 50's and 60's and 70's box sets gave us much more value for the dollar. By the way, those boxes were the best ones followed by the " Platinum " collection.Keep the good music coming !! ( George K. from New-York )
+++ Just because you can squeeze 80 minutes on a CD, it doesn't mean you have to. We don't want to be cheap, but at the same time I find it unreasonable to complain when you get about 20 songs a CD.
8- First, let me thank you for continuing to bring new and exciting Elvis material to us true fans. Does FTD have any plans to release the rehearsal material of Elvis singing " Portrait of My Love ", I think it's from 1972 or 1973? Also, I saw Elvis many times in Las Vegas, and for a few times in February 1971, he closed his shows with "The Impossible Dream ". It was absolutely wonderful! Does FTD have any of these shows to release? ( Jeanne Pellicani from New-York ) ( Note: Questions related to 1971 or earlier soundboards were very frequent along with rehearsal materials )
+++ We will eventually release a show from every Vegas or Tahoe season, and most tours - of course limited by the fact that there's a lot that we don't have on soundboard. We are always looking for new tapes.
9- If you give " Follow that Dream " and " Kid Galahad " the FTD soundtrack treatment, would they be released separately or together, given the limited number of songs in each soundtrack ?
+++ No decision made yet.
10- Is there sufficient new material for releasing an FTD based around the Stax sessions ? ( Graham Horder from England ) ( Note : There were several similar questions in regards to 1970s materials on the FTD label such as : Jungle Room Sessions volume 2, He Touched Me sessions,etc.. )
+++ Unfortunately not, but we may combine the material with something else, since we still have several nice unreleased outtakes.
11- Ernst, having read all the criticism that is always being levelled at the FTD releases, ( from certain quarters ) be it either regarding cover design or content.Does it ever get you down, and do you think why do I bother? ( There were numerous negative remarks about the cover design of Dragonheart ) ( Mike Clark from England )
++ It certainly gets me down, but that goes with the job. I love making records, so I don't ever think of giving up. Thanks for the concern.
12-There is yet to be a complete 50s only FTD release. You have hinted in the past that this is due to little material available. With the release of ' Close Up ' containing a whole 50s disc, will there now be a FTD disc strictly for 50s material in whatever form that may take ? ( ie. an over the years 50s overview, or a particular year focus etc ) ( Matthew Worsley from England )
+++ We are certainly getting closer to the bottom with 50'es material, but always optimistic that one day we will find more.
13- I know when FTD was launched you said you would not be releasing complete sessions works, has your view changed on this ? These other weaker takes would otherwise remain unreleased but as part of a complete session it may find a place at showing what Elvis went through to get to the end result. ( Mike G. from England )
+++ Good point. I think we can/should do this with some selected songs.
14- Many questions were related to the release on FTD of the Viva Las Vegas soundtrack. Our readers would like to know if the songs with Ann Margret will be included ? Can we expect some kind of surprises such as out-takes of What'd I Say ?
+++ No Ann Margret songs, sorry. But an outtake of WHAT'D I SAY we could included indeed.
15- Another matter that has been discussed frequently on our Forum. It appears that our readers would be pretty much interested with projects similar to Spring Tours with soundboard material. Do you consider this possibility in the future with soundboard recordings from a particular tour or Vegas season ?
++ Certainly
16- Regarding the master of "Jailhouse Rock" take 6. In reading the booklet which accompanies "Close Up" it states as fact that a "work part" to complete the master take was recorded and that the master is actually a spliced composite. Now having the binaural safety tape performance to compare, the performance seems exactly the same as the mono master take we have had for years, other than the intro dialogue and ending without the fade out. It seems to me the master take is one complete take. If it isn't, the binaural performance would have to be spliced from the binaural master part and binaural workpart source tapes. In short, is the original mono master version and this fantastic binaural version a spliced composite or one complete take? ( Ernie Boyes from the USA )
+++ Spliced
Mr. Jorgensen, on behalf of our readers we are thanking you for having took the time to answer these questions.

ELVIS MEMORIES EN EBAY